Premenné


Premenné - typ a snytax zápisu.

Premenná – je to pamäť do ktorej sa ukladajú údaje určitého typu. Premenná je vždy združená s nejakým typom. V programovacom jazyku C poznáme niekoľko typov premennýchň


Definícia typu premenných môže obsahovať:

  1. základný preddefinovaný typ (char, int, float, double)
  2. odvodený typ (smerník, pole, struct, union)
  3. vymenovaný typ (enum)
  4. užívateľom definovaný typ (typedef)
  5. prázdny typ (void)

Základné typy môžu byť modifikované klasifikátorom (short, long, unsigned), ktorý vyjadruje použitú podmnožinu alebo rozšírenie daného typu.

My však budeme na začiatku používať hlavne typy int, char a float.

Int je celočíselný typ používa sa na premenné do ktorých chceme ukladať celé čísla. Poznáme aj rozšírený typ int a to je long int a short int. Tie sa používajú pri práci s buď väčšími číslami (longint) alebo s menšími číslami (shortint)

Char sa používa pre špecifikáciu znakových premenných. Obvyklá dĺžka typu je 1 byt (8 bitov), z čoho vyplýva dekadický rozsah 0 až 255. Umožňuje pracovať so všetkými znakmi ASCII tabuľky. Zadávanie znakových konštánt sa zapisuje pomocou apostrofov, napr. char z='a';

Float a double používa sa pre špecifikáciu reálnych čísel v pohyblivej rádovej čiarke.

Každý dátoví typ má svoju veľkosť a preto sa vždy snažíme vybrať ten ktorý nám najviac pasuje.

Pri počítaní s s desatinnými číslami v jazyku C si treba dávať pozor pri delení na to že aj v rámci výpočtu treba mať aspoň jedno číslo typu float. Je to preto lebo keď máme celočíselne delenie tak výsledok sa zaokrúhli smerom na celé číslo a až potom sa nám to uloží do premennej fload ako desatinné číslo avšak už po zaokrúhlení. 


dátový typ

počet bitov

význam

char, unsigned char, signed char

8

znak

short, unsigned short, signed short

16

krátke cele číslo

int, unsigned int, signed int

16 alebo 32

cele číslo

long, unsigned long, signed long

32

dlhé cele číslo

enum

8/16/32

vymenovaný typ

float

32

racionálne číslo

double

64

racionálne číslo s dvojitou presnosťou

long double

80


pointer

16/32

ukazovateľ

Syntax programu pri definovaní dátového typu vyzerá takto: 

#include <stdio.h>

int main()

{

char znak;

int i;

float f;

znak = 'a';

i = 8;

f = 12.25;

}

Čo si môžeme všimnúť ako prvé sú deklarácie premenných. Vidíme že sme si zadeklarovali premennú znak ako typ char, premennú i ako typ int a premennú f ako typ float. Následne sme do týchto premenných priradili ich hodnoty číže do premennej znak sme priradili hodnotu a, do premennej i sme priradili hodnotu 8 a do premennej f sme priradili hodnotu 12,5. Ako si môžeme všimnúť tak každý z príkazov čo sme napísali sa končí bodkočiarkou.  


Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky