Premenné
Premenné - typ a snytax zápisu.
Premenná – je to pamäť do ktorej sa ukladajú údaje určitého typu. Premenná je vždy združená s nejakým typom. V programovacom jazyku C poznáme niekoľko typov premennýchň
Definícia typu premenných môže obsahovať:
- základný preddefinovaný typ (char, int, float, double)
- odvodený typ (smerník, pole, struct, union)
- vymenovaný typ (enum)
- užívateľom definovaný typ (typedef)
- prázdny typ (void)
Základné typy môžu byť modifikované klasifikátorom (short, long, unsigned), ktorý vyjadruje použitú podmnožinu alebo rozšírenie daného typu.
My však budeme na začiatku používať hlavne typy int, char a float.
Int je celočíselný typ používa sa na premenné do ktorých chceme ukladať celé čísla. Poznáme aj rozšírený typ int a to je long int a short int. Tie sa používajú pri práci s buď väčšími číslami (longint) alebo s menšími číslami (shortint)
Char sa používa pre špecifikáciu znakových premenných. Obvyklá dĺžka typu je 1 byt (8 bitov), z čoho vyplýva dekadický rozsah 0 až 255. Umožňuje pracovať so všetkými znakmi ASCII tabuľky. Zadávanie znakových konštánt sa zapisuje pomocou apostrofov, napr. char z='a';
Float a double používa sa pre špecifikáciu reálnych čísel v pohyblivej rádovej čiarke.
Každý dátoví typ má svoju veľkosť a preto sa vždy snažíme vybrať ten ktorý nám najviac pasuje.
Pri počítaní s s desatinnými číslami v jazyku C si treba dávať pozor pri delení na to že aj v rámci výpočtu treba mať aspoň jedno číslo typu float. Je to preto lebo keď máme celočíselne delenie tak výsledok sa zaokrúhli smerom na celé číslo a až potom sa nám to uloží do premennej fload ako desatinné číslo avšak už po zaokrúhlení.
dátový typ |
počet bitov |
význam |
---|---|---|
char, unsigned char, signed char |
8 |
znak |
short, unsigned short, signed short |
16 |
krátke cele číslo |
int, unsigned int, signed int |
16 alebo 32 |
cele číslo |
long, unsigned long, signed long |
32 |
dlhé cele číslo |
enum |
8/16/32 |
vymenovaný typ |
float |
32 |
racionálne číslo |
double |
64 |
racionálne číslo s dvojitou presnosťou |
long double |
80 |
|
pointer |
16/32 |
ukazovateľ |
Syntax programu pri definovaní dátového typu vyzerá takto:
#include <stdio.h>
int main()
{
char znak;
int i;
float f;
znak = 'a';
i = 8;
f = 12.25;
}
Čo si môžeme všimnúť ako prvé sú deklarácie premenných. Vidíme že sme si
zadeklarovali premennú znak ako typ char, premennú i ako typ int
a premennú f ako typ float. Následne sme do týchto premenných priradili
ich hodnoty číže do premennej znak sme priradili hodnotu a, do premennej
i sme priradili hodnotu 8 a do premennej f sme priradili hodnotu
12,5. Ako si môžeme všimnúť tak každý z príkazov čo sme napísali sa končí
bodkočiarkou.