Riadiace štruktúry, sekvencia a generátor náhodných čísel

V programovacom jazyku C sa sekvencia vzťahuje na postupnosť vykonávania jednotlivých príkazov alebo operácií. Sekvencia definuje poradie, v akom sú jednotlivé príkazy alebo operácie vykonávané vo vašom programe.

Sekvencia je jedným zo základných konceptov v C a pomáha riadiť tok programu. Príkazy alebo operácie v programe sú vykonávané po sebe, jeden po druhom, v poradí, v akom sú zadané.

Príklady sekvencie v jazyku C môžu zahŕňať:

  • Výpis textu na obrazovku.
  • Aritmetické operácie, ako sčítanie, odčítanie, násobenie a delenie.
  • Priradenie hodnôt do premenných.
  • Volanie funkcií.
  • Čítanie alebo zápis dát zo súboru.

Príklad použitia sekvencie v jazyku C:

#include <stdio.h>

int main()

{

int a, b, sum; 

a = 5;

b = 3;

sum = a + b;

printf("Vysledok je: %d\n", sum);

return 0;

}

očakávaný výsledok
očakávaný výsledok

V tomto príklade sa vykonáva sekvencia(postupnosť) nasledujúcich krokov:

  1. Definovanie premenných a, b a sum.
  2. Priradenie hodnoty 5 do premennej a.
  3. Priradenie hodnoty 3 do premennej b.
  4. Vykonanie operácie sčítania a + b a uloženie výsledku do premennej sum.
  5. Výpis výsledku na obrazovku pomocou printf.

Generátor náhodných čísel

#include <stdio.h>

#include <stdlib.h>

#include <time.h>

int main ()

{

int cislo;


srand( time( 0 ) );

cislo = rand()%1000;


printf ("Generované čí­slo je: %d \n",cislo);

return 0;

}

V tomto príklade používame knižnicu stdlib.h, ktorá poskytuje funkcie pre prácu s náhodnými číslami, a knižnicu time.h, ktorá poskytuje aktuálny čas ako seed pre generátor náhodných čísel.

  • Na začiatku programu voláme funkciu srand(time(0)), ktorá nastavuje seed pre generátor náhodných čísel na aktuálny čas. Tým sa zabezpečuje, že pri každom spustení programu budú generované iné náhodné čísla.
  • Hneď na to ukladáme do premennej cislo náhodne vygenerované číslo a vykonáme operáciu zvyšok po delení 1000. Tak zamedzíme že generované číslo nebude väčšie ako 1000
  • na koniec ho vypíšeme pomocou printf

Ak by sme chceli zmeniť rozsah stačí nám iba upraviť číslo za zvyškom po delení to nám určuje hornú hranicu. Spodnú hranicu určujeme tak že k nášmu číslu pripočítame také číslo od ktorého chceme začínať. Čiže keby sme chceli rozsah od 100 do 600 tak by náš príkaz vyzeral takto -> cislo = rand()%500+100;

Úloha číslo 1: napíšte program na výpočet strany štvorca ak jeho obvod je náhodne vygenerovaný  

#include <stdio.h>

#include <stdlib.h>

#include <time.h>

int main() 

{

float a, obvod;


srand(time(0));

obvod = rand() % 1000 + 30;

a = obvod / 4;


printf("Generované čí­slo je: %.0f \n",obvod);

printf("strana a je: %.2f \n",a);


return 0;

}

úloha 1
úloha 1

Úloha číslo 2: Napíšte program na výpis všetkých cifier z náhodne vygenerovaného čísla od 1000 do 9999

#include <stdio.h>

#include <stdlib.h>

#include <time.h>

int main() 

{

int cislo, t, s, d;


srand(time(0));

cislo = rand() % 8999 + 1000;


printf("cislo je: %d\n",cislo);


t = cislo / 1000;

cislo = cislo % 1000;

s = cislo / 100;

cislo = cislo % 100;

d = cislo / 10;

cislo = cislo % 10;


printf("tisícky su %d \nstvoky su: %d \ndesiatky su: %d \njednotky su: %d \n",t,s,d,cislo);


return 0;

}

úloha 2
úloha 2

Úloha číslo 3: Napíšte program kde sa nám náhodne vygeneruje suma od 120 do 640 v € a vypíše sa nám akým najmenším počtom bankoviek a mincí vieme zaplatiť túto sumu

#include <stdio.h>

#include <stdlib.h>

#include <time.h>

int main() 

{

int suma, s, p, dv, d, pe, dvo;


srand(time(0));

suma = rand() % 540 + 120;


printf("suma je: %d\n",suma);


s = suma / 100;

suma = suma % 100;

p = suma / 50;

suma = suma % 50;

dv = suma / 20;

suma = suma % 20;

d = suma / 10;

suma = suma % 10;

pe = suma / 5;

suma = suma % 5;

dvo = suma / 2;

suma = suma %2;


printf("stovky su %d \npedesiatky su: %d \ndvadsiatky su: %d \ndesiatky su: %d \npetky su %d \ndvojky su %d \njednotky su %d \n",s,p,dv,d,pe,dvo,suma);


return 0;

}

úloha 3
úloha 3

Úloha číslo 4: Napíšte program ktorý náhodne vygeneruje obsah od 15 do 64 pravouhlého trojuholníka, stranu a zadáme
z klávesnice a nakoniec nám to vypočíta a vypíše stranu b a stranu c

#include <stdio.h>

#include <stdlib.h>

#include <time.h>

#include <math.h>

int main ()

{

int obsah,a;

float b,c;


srand( time( 0 ) );

obsah = rand()%49 + 15;


printf ("Generované čí­slo je: %d \n",obsah);

printf("zadaj stranu a\n");

scanf("%d",&a);


b = (obsah * 2) / a;

c = sqrt(pow(a,2) + pow(b,2));


printf("strana b = %.2f\n strana c = %.2f\n",b,c);


return 0;

}

úloha 4
úloha 4
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky
Používame cookies, aby sme zaistili správne fungovanie a bezpečnosť našich stránok. Tým vám môžeme poskytnúť tú najlepšiu skúsenosť z ich návštevy.

Pokročilé nastavenia

Tu môžete upraviť svoje preferencie ohľadom cookies. Nasledujúce kategórie môžete povoliť či zakázať a svoj výber uložiť.